1 / 20

Jakob Hunosøe


Merhaba Jakob. Dünyanın en cool şehirlerinden olan Kopenhaglı olmak nasıl bir his?

Orada yaşadığın zaman bunu o kadar düşünmüyorsun. Zaten cool ne demek ki? Yılın çoğu zamanı soğuk… Diyorum ama burada yaşamaktan da mutluyum. Birçok şey oluyor burada; günden güne yeni binalar yapılıyor, yazları her türlü festival en iyi olmak için mücadele ediyor. Bu bazen yorucu olabileceği gibi insanların tüm bunlara nasıl vakti var diye de düşündürüyor. Ya da ben yaşlanıyorum haha.

Yaşadığın ülke işlerini nasıl etkiliyor? Etkiliyor mu?

Söylemesi zor. Başka bir yerde yaşamayı hiç denemedim ama işlerimde şiirsel, sade, abartısız bir iskandinav hissi var diyebiliriz. Ancak birçok işimi de yurtdışında yaptım. Yeni yerlere gitmek umut verici. Özellikle yerli marketlere gidip farklı renkleri ve şekilleri incelemeyi seviyorum. Genellikle hepsi aynı ama ülkeden ülkeye ufak da olsa mutlaka farklılıklar oluyor.

Fotoğraflarının tarzını nasıl tanımlarsın?

Bir stil tanımlanabileceğini düşünmüyorum. Kendilerine ait bir tarzları var. Ve eğer belli bir isim verilecekse bile bunu söyleyecek kişi ben olmam sanırım. Ama fotoğraf sanatındaki farklı tarzları isimlendirebilirsiniz ancak malesef çok da fazla yok.


--------------


Hi Jakob. How is it to be from one of the coolest cities in the world!?

You don´t really think much about it when you live here.. and what does cool even mean? It is definitely cold most of the year anyway...

That said, I am happy to live here. There are a lot of things going on: new buildings pop up from day to day, all types of festivals fight for spotlight in the summertime. It is a bit overwhelming at times and sometimes you wonder how do people have the time, but I guess I just get old - ha ha.

How does your country effect your work? - Does it effect at all?

Difficult to say - I have not tried to live anywhere else but I guess you could say that my work does have a certain Nordic feel to it; poetic, simple and understated maybe. A lot of my work is done abroad though. It feels inspiring to go new places. I especially enjoy going to the local supermarket and checking out the different colors and shapes of their everyday groceries. Much is the same but there are always slight differences from country to country.

How would you describe the style of your photographs?

I do not think you can apply a style to them. They have their own style. And if they do have a certain style, I am not the one to call that. But I do think you can name different styles in art photography and unfortunately there does not seem to be that many.






2 / 20
3 / 20

Jakob Hunosøe


Seni bugünkü noktaya getiren kariyerinin dönüm noktaları nelerdir?

Her şeyden önce Holbaek şehrindeki sanat okuluna gitmem. Orası sanatı görebilmem için gözlerimi açtı diyebilirim. Sanat sadece bir fikirden oluşabilir. İyi bir fikirden. 100 dolarlık banknotu plastik bir torbanın içine koy, onu bir galeriye koy, 1000 dolara sat. Okulda bir sanat eseri için böyle söylendiğini hatırlıyorum. Ben şahane olduğunu düşünmüştüm. Çünkü önceden sanat yapabilmek için yıllarca soğuk bir odada oturup ölü objelerin çizimlerini yapmaktan geçtiğini sanıyordum. Sonradan kolay olmayacağını tabi ki anladım ama bu düşünce bana güç verdi.

Sonra tabi Kopenhag sanat akademisine girmem ve son olarak kuratör Peter Lav ile işbirliğine başlamam.

Genç fotoğrafçılar için herhangi bir tavsiye?

Yetenekli Alman ve Amerikan fotoğrafçılara baktığında bile kendi dilini bulmaya çalış; fotoğrafik medya ile kendi yolunla ilgilen. Başkalarının ayak izlerini çok uzun süre takip etmek iyi değildir. Kendi içine dön ve sor: Nasıl bir insansın? Komik misin? Tembel misin? Eğer çok çabuk sıkılıyorsan ve bir şeylerin çabuk gerçekleşmesini istiyorsan geniş format fotoğrafçılık sana göre değildir. Mesela ben kendi dolaysız çevremde çalışabilmek istedim; sırf bir şeyler çekebilmek için dünyanın bir ucuna ıssız bir yere gitmek bana göre değildi. Benim huyuma uygun değildi. (tembel)


--------------


What are the milestones in your career that brought you to this point?

First of all going to an art school in the town of Holbaek. It really opened my eyes to what art also could be. Art could simply be an idea. A good idea. Put a 100 dollar bill in a plastic bag, put it in a gallery, sell it for 1000 dollars. I remember being told about an artwork like that at the school. I thought it was amazing. I thought that you needed to sit in at cold room for years drawing sketches of dead things in order to apply for anything. Later on I knew that it was not that easy after all, but it got me going. Then of course getting in to the art academy in Copenhagen, and finally my year long collaboration with my curator Peter Lav.

Any advice for young photographers?

When you have looked at the great German and American Photographers, try to find your own language, your own way of dealing with the photographic media. It is best not to walk in the footsteps of others for too long. Look into yourself; what kind of person are you. Are you funny? Are you lazy? If you easily get bored and want things to move quickly, maybe large format photography is not the way to go. I wanted to be able to work in my immediate surroundings, not have to go halfway around the globe to some isolated place only I (and a thousand other fine art photographers) had been before. It did not match with my temper (lazy).







4 / 20
5 / 20

Jakob Hunosøe


Özgeçmişin nedir?

Royal Danish Academy of Fine Arts (MFA)’da eğitildim.

Bir projeye başlamak için seni ne motive eder?

Para - haha. Hayır. Bir sanat projesinin içine tamamen daldığında (tüm diğer projelerde de olduğu gibi sanırım) o projeden başka hiçbir şey düşünemediğin bir noktaya geliyorsun. Ben bir işten bir başka fikre/görsele/işe geçiyorum. O belirli fikirle ilgili sorunları çözmeye, o fikri bir görsele dönüştürmeye çalışıyorum. Sürecin en iyi kısmı bu. Bazen tabi ki sinir bozucu olabiliyor ama başarıya ulaştığında uğraşmana değiyor. 


--------------


What is your background?

Trained at the Royal Danish Academy of Fine Arts (MFA).

What motivates you to start a project?

Money - ha ha. No. When you have tried to get absorbed within an art project (or any other projects I guess) you long to get back to that state of mind where you do not think of anything else apart from that the project. I work from idea/image/work to the next. I try to solve the problems of that specific idea, try to make it into an image. That process is the best part. Frustrating at times of course, but when you succeed it is worth coming back for.






6 / 20
7 / 20

Jakob Hunosøe


Banyolarla arandaki şeyi nasıl açıklarsın?

Bitti artık o ama haklısın. Bir ara banyolarda çok fazla fotoğraf çektim. Kişisel olmayan bir yer olduğu için sanırım. Ve oraya herkes gider. Çok fazla rengi yoktur. Ve son olarak tuvalet kağıtları evrenseldir ve çalışması eğlenceli bir materyaldir. Eğer arka fon nötrse bulunduğum yeri kendi odam haline getirmem çok daha kolaydır; birçok banyoda olduğu gibi.

Gelecek projelerin neler?

Bornholm’da bir yerde çektiğim yeni fotoğraflar üzerinde çalışıyorum şu an. Umuyorum ki gelecek yıl onları bir galeride sergileyeceğim. Ayrıca Ocakta Holstebro Sanat Müzesi’nde teması still-life olan bir showda büyük bir grupla birlikte yer alacağım.



--------------



How do you explain the thing between you and bathrooms?

I think it is over now, But you are right. I did make a lot of images in bathrooms at a certain time. I guess it is a rather impersonal place. And everyone goes there. Not too many colors. And finally the toilet roll is universal and it turned out being fun to work with. It is easier to make a room my own if the background is neutral, as in most bathrooms.

What are your upcoming projects?

I am working on new images I did at a residency in Bornholm. Hopefully I will show them at the gallery next year. I will also take part in a big group show at Holstebro Art Museum in January with the still life as a theme.







8 / 20
9 / 20
10 / 20
11 / 20
12 / 20
13 / 20
14 / 20
15 / 20
16 / 20
17 / 20
18 / 20
19 / 20




Jakob Hunosøe

Burcu Kuru

hunosoe.dk




Other Posts
Conversations
BLK SKN
Hanna Rédling - BÓBITA
Minval - Çağla Çağlar
Destino by Salvador Dali & Walt Disney
Murat Palta
20 / 20
keinmag@gmail.com
Kullanım Koşulları:

www.keinmag.com tarafından üretilmiş fotoğraf, resim, video ve benzerleri kullanım ve içerik hakları saklıdır. Site içerisinde kulanılan, herhangi birine ait içeriğin hakları sahiplerine aittir.



Terms of Use


All online content of www.keinmag.com (including all images, videos and other visuals) of the website cannot be used without the permission of the authors, artists and photographers noted.