1 / 15

Begüm Koçum


Nasıl oldu da fotoğrafçılığa başladın? Çektiğin fotoğraflarla ne anlatmak istiyorsun? 

17 yaşlarındaydım, babamın gençliğinden kalma Yashica'yla fotoğraf çekmeye başladım. Ailemi, yaşadığımız yeri, arkadaşlarımı çekiyordum. 1-2 yıl içinde insanları nasıl hatırlamak istiyorsam o şekilde çektiğimin farkına vardım, bunu hissetmek öyle hoşuma gitti ki, daha sık çekmeye başladım ve hiç bırakmadım. Şu an 20li yaşlarımın sonlarındayım (86 doğumluyum), hala yakın çevremi ve yaşadığım yeri çekmeye devam ediyorum. 12 sene önce tutunduğun birşey bugün de devam ediyorsa, pek değişmiyor insan galiba diye düşünüyorum bazen bu yüzden.

Beni hiç tanımayan birinin fotoğraflarıma bakınca hakkımda doğru bilgi sahibi olmasını istediğim fotoğraflar çekiyorum. Ailemdeki insanları, yaşadığım yeri, gittiğim seyahatleri hep hissettiğim şekilde yansıtmaya çalışıyorum. Hatta okuldaki bir hocam şöyle tanımlamıştı beni daha önce "Çektiğin nesneye veya kişiye asla çok yaklaşmıyorsun, hep uzakta ve izolesin fakat o fotoğrafı insanlara sunarken hep cropluyor ve bu şekilde yakınlaşmış oluyorsun, yani sonradan. Senin kendiliğinden zamanla geliştirdiğin bu fotoğraf tekniği, karakterinle çok bağdaşıyor, çünkü sen de fotoğrafların gibisin" demişti. Haklıydı, gerçekten de öyle.

Fotoğrafı çeken ve ona bakan arasında garip bir bağ var. İş üreten birini bugünün şartlarında hergün takip edebiliyorsun. Sanatçıyı sadece ortaya koyduklarıyla tanıyor, beğeniyor veya beğenmiyorsun. Böyle bir lüksü var izleyicinin. Okulda da bana böyle öğretildi, "Senin ne anlatmak istediğin önemli değil, izleyenin anladığı önemli" ama ben okuldan önce de fotoğraf çekiyordum ve bu kısmını hiç hesaba katmamıştım. Bu yüzden içimden ne geliyorsa onu çekiyordum ve devam ettim. Bugün bundan ne 5 sene önceki gibi ne de 17 yaşındaki gibi düşünüyorum hoş, önceden insanlar kendiliğinden anlasın isterken, bugün tam olarak ne anlatmak istiyorsam onu ifade etmek gibi bir arzum var. Galiba büyüyorum.

Second Eye: Women Photographers From Turkey sergisine yeğeninin bir fotoğrafıyla katıldın. Bu fotoğrafı seçmende etken şey nedir?

Derin'in (yeğenim) 8 yıldır, bebekliğinden itibaren her halini fotoğraflamış, fotoğraflayamadığım kısımları da hafızama kaydetmişimdir. Garip bir duyguymuş birinin büyüyüşüne şahit olmak ve onu çok iyi tanımak.

Sergideki fotoğrafı seçmemi, sergiyi düzenleyen Laleper Aytek tavsiye etmişti. Doğumgünüydü o gün derinin, gayet mutluydu, hediyelerini almıştı. Heryeri çikolatalı pasta, ama yeter mi çocuk işte, yine de ağlıyordu ben de çekmiştim. Benim için tam olarak Derin o fotoğraftaki hali demek, ben de onu çeken biri olarak bunu senelerdir yaşayan tarafım yani çok "ben"im. İyi ki de onu seçmiş Laleper Aytek, ben de çok memnunum bu seçkiden ötürü. Bu arada sen de sergiye gidip Derin'in fotoğrafının önünde fotoğraf çektirip bana göstermiştin, yeri gelmişken ilgin için burdan da teşekkür ediyorum.

Neler yapacaksın yakın gelecekte?

Yakın zamanda estetik ve üretim kalitesinin her açıdan üst düzey olmasını amaçladığım, öncelikle kadınların ihtiyaç duyduğu alanlarda hizmet verecek bir fotoğraf stüdyosu girişiminde bulunacağım. Özellikle; anne, çocuk ve kadınlarla ilgili projelerde, kadın fotoğrafçı duyarlılığını da işin içine katabileceğim işler ortaya çıkarmayı umuyorum. Aynı zamanda doğumhanelere girip canlı doğum ve bebek fotoğrafları çekmek gibi bir planım da var.

Ayrıca bir de Aslı Yılmaztürk'le gerçekleştireceğimiz bir girişimimiz olacak, ama o projeden şimdilik bahsetmek yerine uygulamaya geçirdiğimizde bilinmesi taraftarıyız.

Fotoğrafını çekmeyi çok istediğin bir obje/insan ya da yapmayı çok istediğin/planladığın bir proje var mı?

İzlanda seyahatimde oldukça keyif alarak çektiğim fotoğrafların devamı olarak, görsel dilime uyan çeşitli ülkelerde ve şehirlerinde gezip, oraları kendi hikayeme göre fotoğraflamak istiyorum.
2 / 15
3 / 15

Begüm Koçum


Mahpeyker her haliyle başka anlamlar katıyor fotoğraflara. Kim Mahpeyker? (sağda)

Sen bu seriyi hep çok sevdin, hep de söyledin öncelikle sana teşekkür ederim. 

Mahpeyker Hanım, annemin yazlığına 3 sene önce taşınmış 80 yaşlarında hala aktif olarak bir takım kurumlarda görev yapan bir psikolog. Her haftasonu mutlaka evine gelir, kasım ayına kadar sabah 7:30 civarlarında denize girer, mayosu ne renkse tokası da aynı renktir, saati de. Akşamları da yine deniz kenarında bazen şarabını içer bazen de uzun süre denize bakar. Balkonundaki bitkilere suyunu bolca verir, haftabaşı yine İstanbul'a döner.
Eski İstanbul kadını tabi, ismi Mahpeyker bir kere, böyle birini hiç tanımadan 1 ay boyunca izledikten sonra onu çekmemek benim için mümkün değil. Kısacası; Mahpeyker Hanım benim çok sevdiğim komşum, ara ara çekmeye devam ettiğim çok değerli bir insan.

Onu fotoğraflamak senin için nasıl bir duygu?

Mahpeyker Hanım'ı fotoğraflamak benim için tam olarak "gerçek" bir duygu. O yaşlara geldiğimde ben de onun gibi olmak isterim çünkü. Onu her çektiğimde bunu kendime bir kez daha hatırlatmış oluyorum.

Geneli kadınlardan oluşan bir ailenin içerisindesin, bu senin fotoğrafçılığını nasıl etkiliyor? Etkiliyor mu?

Etkilememesi mümkün değil. Kadın kadına yaşam çok garip, ne kendi içine sığabiliyorsun ne de dışarıya çok adım atabiliyorsun. Her sohbet çok eğlenceli, eğlenceli olmayan her sohbet gereğinden fazla üzücü. Ama kadın ortaklığı hep aynıdır, her duygu durumu hemen toparlanır ve kaldığın yerden devam edersin. Kaldığım yerden devam etme duygusunu böyle öğrendim, eğer öğrenmemiş olsaydım bugün hala fotoğrafa sımsıkı tutunuyor olamazdım.
4 / 15
5 / 15
6 / 15
7 / 15
8 / 15
9 / 15
10 / 15
11 / 15
12 / 15
13 / 15
14 / 15




Begüm Koçum

Burcu Kuru

Daha fazlası için;

PLEASE CLICK ON IMAGE TO ENLARGE




Other Posts
Harem Bath (Duygu - Begüm Öztürk)
Bethany Vargas - Pushpull
Melisa King
Kitchen
#keineditorial: ORIEL
Dolly Faibyshev
15 / 15
keinmag@gmail.com
Kullanım Koşulları:

www.keinmag.com tarafından üretilmiş fotoğraf, resim, video ve benzerleri kullanım ve içerik hakları saklıdır. Site içerisinde kulanılan, herhangi birine ait içeriğin hakları sahiplerine aittir.



Terms of Use


All online content of www.keinmag.com (including all images, videos and other visuals) of the website cannot be used without the permission of the authors, artists and photographers noted.