Ceyda Türkön

Aykut Cömert

Bu işi yapmaya neden ve nasıl başladın? Neden sensin? 

Çocuk yaşlardan itibaren resim, kamera ve fotoğraf makinesine ilgim vardı. 13-14 yaşlarındayken babam bana bir video kamera aldı, o günden itibaren sürekli hayatı kaydetmeyi başladım ve kendimce prodüksiyonlar oluşturup yeni dünyalar yaratma çabasında oldum. Üniversite yıllarında sinema okurken kısa filmler yapıyordum. Bir gün arkadaşlarımla sohbet ederken bir film projemden bahsettim, arkadaşlarımdan Gökberk sen sanatçısın yönetmen değilsin dedi. Yapmaya çalıştığın film değil, video sanatı diyerek bende bir ışık yaktı. Video sergilerini araştırmaya başladım, o zamana kadar hiç bir şeyin beni bu kadar heyecanlandırmadığını fark ettim, sonra anladım ki gerçekten video yapmalıyım. Neden benim sorusuna gelince hayatımda A planını hiç unutmadım, B planını uygulayıp çok zor zamanlarda bile yeteneklerimi kullanarak başka işler de yapıp para kazanmaya çalıştım. Ama kazandığım her şeyi A planıma yatırdım. Hedef, istikrar ve çalışmak hayatta en önemli üç kural, bunları uygularken hep inanmak herşeye rağmen inanmak yolu tamamlarken size yardımcı olacaktır.

Film yönetmeni, video artist ve yapımcı kimliklerinle karşımızdasın, hayallerine ne kadar yakınsın?

Bu üç meslek birbirini tamamlayan işler aslında, herşeyden önce bu meslekleri hayata geçirebilmek için iyi bir fikriniz olması gerekiyor. Yapımcı kısmını üstlenmeyi hiç düşünmemiştim ama zaman ilerledikçe projelerimi birilerine kabul ettirmek zorunda olma durumu ve onları ikna çabasının beni çok yorduğunu gördüm. Yaptığım işlerin prodüksiyonunu da kendim üstlendiğim için yapımcı kısmında da yer almaya başladım. Hayallerime ne kadar yakınım bilinmez, çünkü birini uygulasan ertesi gün başka bir hayal kuruyorsun. En büyük hayalimi soracak olursan iyi sinema filmleri yapmak istiyorum.

Contemporary İstanbul'da sergilenen son video art çalışmalarınla İstanbul Art News kapağındasın. Neler hissediyorsun?

Fuar öncesi bülten şeklinde fuardaki bütün işlerin fotoğrafları basınla paylaşılıyor. İstanbul Art News yüzlerce sanat işinin arasından işimin fotoğrafını kapağına taşımış haberim yoktu. Gördüğümde büyük sürpriz oldu benim için, çok mutlu oldum.
1 / 6

Aykut Cömert


Siyah Beyaz Galeri'yle olan ilişkinden bahsedebilir misin? Neden Siyah Beyaz?

Siyah Beyaz galeriyi Ankara’da yaşadığım yıllardan itibaren takip ediyorum. Çok köklü bir galeri, aynı zamanda Ankara’da yaptıkları iyi sergilerin yanı sıra İstanbul’da da faaliyet gösteren çok saygın bir oluşum. Fuar için bir kaç galeriyle görüşmem olmuştu. Fakat ben Siyah Beyaz Galeri’yle katılmak istiyordum. İşlerimi galerinin sahibi Sera Sade’ye yolladım. Onların da yaptığı değerlendirme sonrası beraber yürümeye karar verdik. Sanatçının kendisini anlayan bir galeriyle ilerlemesi çok önemli. Siyah Beyaz’ın beni bu fuarla beraber başka bir yere taşıdığını görüyorum. Uzun bir yolculuğun güzel başlangıcı diyebilirim.

En son işin Burka'daki temayı seçme sebebin? Nasıl bir yaratım/üretim süreci geçirdin?

Videolarımdaki sorunsalım kimlik olduğu için insan teması benim için hep ön planda. Hayat akışındaki herşeyden etkileniyorum ister istemez. Geçtiğimiz yaz Nişantaşı’dan Taksim’e yürürken Gezi Park’ı civarında bir kaç çarşaflı sohbet eden kadın gördüm, sonra yürümeye devam ettiğimde bir kaç tane daha gördüm sonra saymaya başladım. Taksim meydanındaki büfelerin olduğu noktaya geldiğimde far ettim ki 269 çarşaflı kadın saymışım. İstanbul’un göbeğinde bu kadar çarşaflı kadın görmek beni çok şaşırttı. Eve geldiğimde Burka’nın metnini yazdım. Sonrada video için çekim süresi başlamış oldu.
2 / 6
3 / 6

Aykut Cömert


Beren Saat'le çalıştığın Bebek videosu çok ses getirdi. Beren'i seçme sebebin? Performansıyla ilgili değerlendirmeni rica etsek?

Bebek videosu 2014 yılında hayata geçirdiğim “Bir ara, bi haber” sergisinde tek gece sanat konseptiyle belirli bir izleyici topluluğuna gösterimi yapılan bir video çalışmasıydı. İlk kez bu sene Contemporary’de izleyici ile buluştu. Bir ara, bi haber sergisi benim çocukluğumda okumuş olduğum gazete haberlerine gönderme yapıyordu. Bebek videosunu oluştururken oyuncak bebeklerin yasaklanmasını konu alan bir haberden etkilenmiştim, öyle ortaya çıktı. Bu videonun alt metnini yazarken hep aklımda Beren Saat vardı. Videonun asıl teması kimlik, kusursuzluk, ikon ve güzellik mitiydi. Videoyu çekeceğim oyuncunun hem kusursuz bir güzelliğe sahip olması, hem de iyi bir oyuncu olmasını istiyordum. Beren’e bahsettim, kabul etti ve sonsuz desteğiyle hep yanımda oldu.


İşlerinin fikir üretim süreci nasıl gelişiyor? Yaratıcı süreçlerine destek olan yardımcı sanat dalları neler? Müzik mesela? Dinler misin? Aynı anda bir kaç işin ilerlediği oluyor mu?

İşlerin üretim süreci hayatın içinde ne yaşanırsa benim hayal dünyamla buluşmasıyla şekilleniyor. Resim yapmayı çok seviyorum, hayal ettiğim herşeyi resme döküp sonra videoya çeviriyorum. En çok destek olan sanat dalı resim diyebilirim. Olabildiğince sergi gezmek, resim tarihini anlatan kitaplar okumak beni oldukça besliyor. Video sanatını sorgulayan kişilere bende resim yapıyorum aradaki tek fark fırça yerine kamera kullanıyorum diyorum. Bu arada müziksiz bir yaşam düşünemiyorum, ruh halim çok değişken o yüzden günün farklı saatlerinde birbiriyle hiç alakası olmayan türlerde müzikler dinlerim. Bazen aynı şarkıyı bütün gün dinlerim. Ruhumu tedavi eden tek şey müzik galiba.

Aynı anda bir kaç işin ilerlediği oluyor, hatta hayatım hep böyle akıyor. Böylede olmak zorunda sanırım. Bana kalsa sadece video sanatıyla uğraşırım fakat hayatımı sürdürülebilir kılmak için başka işler de yapmak gerekiyor. Tutkumdan vazgeçmeden dengeyi kurabilmeye çalışıyorum.


Aykut Cömert


Contemporary'e ilgi nasıldı sence bu sene? En çok beğendiğin işler? Yeni gelenler?

Bu sene büyük bir kalabalık vardı. Bazı kişiler tarafından insanlar sadece fotoğraf çekmeye geliyorlar diye eleştiri bile aldı bu durum. Ben hangi nedenden dolayı olursa olsun ilginin olmasından çok mutlu oldum. İnsanlar sosyal medyanın gücüyle sanatın değerini daha çok anlamaya başladılar belki de. Fuar daha kalabalık kitlelere ulaştı. Her yaştan insanla sohbet etme fırsatım oldu. İşlerle ilgilenip sorguluyorlar, hikayesini merak ediyorlar bu günümüz koşullarında çok etkileyici bir durum.

Takip ettiğim bir kaç sanatçı var muazzam işleriyle fuardalardı. Türkiye’den Ardan Özmenoğlu ve Aysun Bozoklu’nun işlerini oldukça başarılı buluyorum. Yurt dışından Anthony Goiceloa’nın işleri beni çok etkiliyor, kendimi uzun süre işinin önünden ayrılamaz halde buldum, fuarda en etkilendiğim iş diyebilirim.
4 / 6
5 / 6




Aykut Cömert

Ceyda Türkön




Other Posts
Rahi Rezvani

JAŠA | UNTITLED, 2015
Lorenzo Soria
Erdem Taşdelen
Ed Atkins
Pınar Du Pre
6 / 6
advert@keinmag.com
Kullanım Koşulları:

www.keinmag.com tarafından üretilmiş fotoğraf, resim, video ve benzerleri kullanım ve içerik hakları saklıdır. Site içerisinde kulanılan, herhangi birine ait içeriğin hakları sahiplerine aittir.



Terms of Use


All online content of www.keinmag.com (including all images, videos and other visuals) of the website cannot be used without the permission of the authors, artists and photographers noted.